Heel veel onderzoeken en artikelen vandaag de dag worden ingespeeld op de externe omgeving van de onderneming. Je leest overal artikelen over het maken van buyer persona’s, het inspelen op de klantvraag, het analyseren van de markt of het toevoegen van extra verkoop kanalen. Dit is staat zoveel in de spotlights de afgelopen tijd dat we misschien wel een beetje vergeten hoe belangrijk het is dat de onderneming zelf klopt.
Een goede manier om de interne omgeving in kaart te brengen is gebruik te maken van het 7S model. Dit is een model dat aan de hand van zeven woorden (die beginnen met de letter s) een duidelijk inzicht creëert in de onderneming. Deze 7’sen zijn systemen, structuur, staff, stijl, strategie, skills en shared values. Systemen gaat over de systemen die in het bedrijf te vinden zijn. Denk hierbij aan alle processen en CRM systemen. Hieronder kan bijvoorbeeld een uitzendsoftware of recruitment software vallen. De staff heeft alles te maken met het personeel. Hoe wordt het personeel geworven en wat zijn de beloning strategieën. Structuur heeft te maken met hoe het bedrijf is ingericht. Wat zijn de verantwoording niveaus, wat is de organisatie structuur en hoe is de hiërarchie opgebouwd. Stijl staat helemaal in het teken van de directie en het management. Er wordt geanalyseerd wat de stijl van leiding geven is. Bij de strategie wordt gekeken welke strategie er gehanteerd wordt. Welke doelen gesteld zijn en hoe deze bereikt gaan worden. Skills zijn de vaardigheden van een onderneming. Hier wordt gekeken hoe de onderneming zich onderscheid van de concurrent. Shared values is de laatste S en staat centraal in het 7S model. Deze staat centraal omdat het te maken heeft met de cultuur binnen een bedrijf. Is er een sterk eenheidsgevoel of is iedereen wat afstandelijk van elkaar. Hopelijk krijg je met behulp van het 7S-model van McKinsey meer grip op je onderneming en kan je zo de boze buitenwereld die we de markt noemen beter bestrijden. |
https://www.mysolution.nl/nl-NL/Mysolution-PRO |