Hoe krijg je het tussen de oren?Veel organisaties werken met procedures. Dit is nodig voor kwaliteitsborging en, in sommige gevallen, voor de veiligheid. Het is voor deze organisaties belangrijk dat de klant de juiste route bewandelt. Klanten, afnemers en belanghebbenden zijn in de afgelopen jaren steeds mondiger geworden. Ze willen weten waar ze aan toe zijn, welke stappen ze wanneer moeten zetten en ook waarom dit eigenlijk allemaal nodig is. Trouwens, ook voor de klant is dit fijn, want anders krijgt hij al snel het gevoel dat hij van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Het is daarom belangrijk dat je mensen al in een vroeg stadium informeert over het traject dat ze gaan doorlopen. Omdat uit onderzoek naar voren is gekomen dat er in Nederland 2,5 miljoen laag-geletterden zijn (Stichting Lezen en Schrijven, 2017) volstaat het niet om een folder te overhandigen. Want wat is het nut van een folder die ongelezen in de vuilnisbak verdwijnt? Je wilt mensen dus vanaf het begin goed uitleggen wat er staat te gebeuren. Een explanimation is dan een waardevol communicatiemiddel. Een explanimation is een korte animatie video die is afgestemd op de kijker en tijdens een korte kijkduur alle fases van het traject bespreekt en toelicht. Doordat animatie video’s een gesproken uitleg combineren met visuele cues wordt het verhaal een stuk beter te begrijpen. Bovendien kun je de animatie op verschillende plekken (bijvoorbeeld de wachtruimtes) laten terugkomen, waardoor de kijker de kans heeft om de video vaker te bekijken en zijn kennis op te frissen. Hierdoor vergroot je het begrip voor de manier waarop jouw organisatie werkt, verminder je het risico op fouten en verhoog je de klant- of client tevredenheid op een manier die met andere vormen van voorlichting en communicatie buiten je bereik liggen.
|