Iedereen vraagt zich vast wel eens af “waarom wordt er zoveel geblogd?”. Tegenwoordig zie je over al op internet blogs met uiteenlopende onderwerpen. Het kan over een tuin gaan, de zonnebank, de muur van je woonkamer en ga zo maar door. Wanneer je gaat bloggen hoop je hiermee een doel te behalen, iedereen heeft een ander doel bij het schrijven van een blog. Een blog kan worden gebruikt voor een journalistiek doel of bijvoorbeeld een betekenis te beschrijven. Bloggers kunnen actueel nieuws plaatsen op hun blog, zonder tussenkomst van een mediabedrijf. Door te bloggen kan men dus mogelijke invloed of aanpassingen door mediabedrijven vermijden. Naast journalistiek gebruik, kunnen blogs ook gebruikt worden voor politieke doeleinden, bijvoorbeeld om kiezers te trekken of in contact te komen met potentiële kiezers. Politieke partijen kunnen hun nieuws en visies op toekomstig beleid kwijt op blogs. Een blog kan ook gebruikt worden om een bedrijf, product of service promoten. Dan heeft een blog dus een commercieel doel. Gerelateerd aan dit doel is het in contact te komen met potentiële en bestaande klanten. Tegenwoordig is dit één van de belangrijkste redenen voor bedrijven en organisaties om te bloggen. Waarom bedrijven bloggenDoor te bloggen kunnen bedrijven een breder bereik krijgen in verschillende doelgroepen. Op het lange termijn kan dit een bedrijf meer bezoekers op de website opleveren. Doordat er meer bezoekers op de website komen heb je ook meer kans om iets te verkopen. Hierdoor kan een bedrijf meer omzet maken door middel van bloggen. Een blog kan ook voor klantenbinding gebruikt worden, door middel van een blog stelt een bedrijf hun klanten op de hoogte van het laatste nieuws, sneak previews en de nieuwste producten. Via een blog kunnen klanten de bedrijven voorzien van feedback op hun producten of services. Als een klant negatieve feedback heeft achtergelaten, kan een bedrijf direct hierop inspringen, om samen met de klant naar een oplossing te zoeken en alsnog een positief indruk achter te laten bij de klant. Opbouw van een blogEen blog is niet moeilijk om te schrijven, maar er zijn wel een paar punten die je blog eruit kunnen laten springen en het iets professioneler over te laten komen. Zorg dat de eerste alinea je publiek direct grijpt. Gebruik tussenkopjes en zorg ervoor dat ze relevant zijn. Besteed aandacht aan afbeeldingen. Gebruik woorden en een stijl die aansluiten bij je doelgroep. Maak je tekst persoonlijk: vermijd het gebruik van ‘we’, schrijf vanuit jezelf, deel anekdotes, gedachten en gevoelens. Dit zijn zo ongeveer wel de hoofdregels waar je op kunt letten. Verder kun je een blog helemaal zelf invullen en naar jouw stijl maken. |
https://vano-ict.nl/waarom-wordt-er-zoveel-geblogd/ |
