Duurzaam Vandaag
Image default
Internet marketing

Hoe schrijf je een goed geformuleerde review?

Reviews worden voor consumenten steeds belangrijker om te bepalen of zij een online shop of website betrouwbaar vinden. Dit soort recensies zijn een belangrijk hulpmiddel voor mensen die een bepaalde online winkel of merk nog niet kennen. Door de ervaringen van anderen te lezen komen zij erachter wat hen te wachten staat op het moment dat zij ergens een bestelling plaatsen. Door dit soort reviews aandachtig te lezen kom je veel meer te weten dan de informatie die een bedrijf op de eigen website vermeld. Als je zelf regelmatig producten of diensten aanschaft dan is nu het moment aangebroken om daar ook reviews over te schrijven. Consumenten zullen je dankbaar zijn voor de informatie die je met hen deelt.

 

Wat kun je in een goede review vermelden?

Als allereerste willen klanten weten of een website betrouwbaar is. En omdat er veel kan gebeuren vanaf het moment dat je een online winkel virtueel binnenstapt tot het moment dat je jouw bestelling thuisbezorgd krijgt is het belangrijk dat je kort maar krachtig bent in jouw review. Klanten zitten er namelijk niet op te wachten om een eindeloos verhaal te lezen. Het is waarschijnlijk het allerbelangrijkste om aan te geven of de kwaliteit van de geleverde producten overeenkomt met verwachtingen die de getoonde foto’s en omschrijvingen op een site laten zien. Ook willen veel consumenten weten hoe het zit het terugsturen van producten en hoe de klantenservice van een website omgaat met klachten van klanten. Als jij ervaring hebt met zulke onderwerpen dan mag dat niet in jouw review ontbreken. Maar het allerbelangrijkste van een goede review is dat je eerlijk en oprecht bent.

 

Het nut van een goede review

Consumenten die reviews lezen zullen eerder overtuigd raken als die review informatief en overzichtelijk geschreven zijn. De voordelen van reviews zijn dat er door klanten onder andere een duidelijk beeld geschept wordt van de klantvriendelijkheid van een website of webshop. Reviews die nauwkeurig en respectvol de ervaringen van anderen beschrijven zullen eerder voor waar worden aangenomen dan reviews die veel taalfouten en scheldwoorden bevatten. Blijf dus altijd correct en constructief als je een review schrijft.

 

Mag een review negatief zijn?

Het enige negatieve aan een goede review mag de ervaring zijn waar je over schrijft. Hoe eerlijker elke klant is over zijn eigen ervaring hoe meer waarheidsgetrouw het totale beeld over een website wordt. Ondanks dat je een vervelende ervaring had is het raadzaam om vriendelijk en correct te blijven. Door opbouwende kritiek te geven kun je niet alleen consumenten waarschuwen ook geef je het bedrijf waar de review over gaat de mogelijkheid om te reageren. Op die manier kan die onderneming wellicht aanpassingen doen waardoor andere klanten niet meer met hetzelfde probleem te maken krijgen. Als na het publiceren van jouw review een klacht alsnog wordt opgelost dan is het aan te raden om je review aan te passen zodat je trouw blijft aan de waarheid.

 

Een goede review geeft consumenten de juiste feedback. En is dat niet precies wat je zelf ook wilt als je reviews leest?

 

Gerelateerde artikelen

Website ontwikkeling en promotie

Internet marketing specialist

Neem de tijd om u zorgen te maken