Duurzaam Vandaag
Image default
Vervoer en transport

Logistieke uitdaging: vanaf 2035 is de verkoop van benzine- en dieselvoertuigen verleden tijd

Net als vele andere sectoren is ook de logistiek constant onderhevig aan veranderingen. Zij het niet door de nieuwste ontwikkelingen en technologieën dan is het wel door nieuwe wet- en regelgeving. Voor sommige aanstaande regels moet er iets verder vooruit worden gekeken, zoals die van de ban op de verkoop van benzine- en dieselvoertuigen in 2035. Wat betekent dat voor de logistieke sector? 

Concreet zouden de nieuwe regels uit het klimaatpakket ervoor moeten zorgen dat er na 2035 geen enkele benzine- of dieselwagen verkocht zou mogen worden. Om toch goederen van A naar B te kunnen vervoeren moet de logistieke sector dus inzetten op alternatieve brandstoffen. Een veelgebruikte vorm van duurzaam vervoer is uiteraard elektrisch rijden. De Europese Unie lijkt daar dan ook op in te willen zetten. Dat betekent wel dat er flink gewerkt moet worden aan een uitstekend oplaadnetwerk. 

Vooruit werken 

Voor de logistiek is het natuurlijk belangrijk om op tijd in te spelen op aankomende veranderingen. Vroeg of laat zal er, al dan niet reglementair, een einde komen aan het gebruik van fossiele, niet-duurzame, brandstoffen. Vaak gaat het om forse investeringen, maar deze betalen zich in veel gevallen op lange termijn uit. Niet in de laatste plaats doordat de Europese Unie na de ban op de verkoop van benzine- en dieselvoertuigen ook het gebruik van dit type vervoer duurder wil maken. 

Het einde? 

Het is pas in 2050 dat Nederland en de Europese Unie geen co2 meer uit willen stoten. Waarschijnlijk is het dus nog wel mogelijk om tot die tijd gebruik te maken van diesel- en benzinevoertuigen. De vraag is echter wel of dit financieel aantrekkelijk is voor de logistieke sector. Naar alle waarschijnlijkheid zullen deze voertuigen alleen nog maar weggelegd zijn voor hobbyisten en fanaten. 

Duurzaamheid 

Er zijn al bedrijven in Nederland die zich bezighouden met duurzame logistiek. Zo beschikt BeLo Logistiek, een bedrijf wat zich onder anderen bezighoudt met logistiek en warehousing in Rotterdam, bijvoorbeeld over een wagenpark dat zich voort laat drijven door CNG (Compressed Natural Gas). Dit is velen malen duurzamer dan de traditionele brandstoffen en een mooie tussenstap richting elektrisch rijden. Voor veel logistieke bedrijven is de aanschaf van elektrische voertuigen nog een te grote investering voor een techniek die op dit punt nog niet volledig toereikend is. Zo is het Europese wegennet bijvoorbeeld nog niet voldoende voorzien van oplaadpunten. Daar komt, naar verwachting, dus wel verandering in.