Fotograaf STUDIOVHF op beursvloer Zwolle

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid zijn termen die massaal zijn geadopteerd door de marketing. Het is een must vandaag de dag om op een of andere manier inhoud te geven aan deze thematiek. Echte duurzame bedrijven wearen dat al, voordat de term hip werd. Zij zagen zich ingehaald door anderen die de duurzaamheid met name sterk hadden gemaakt in hun marketing communicatie. STUDIOVHF van de fotograaf Vincent Hartman uit Zwolle is voornamelijk actief in de fotografie voor commerciele doeleinden en legt regelmatig duurzame onderwerpen op de gevoelige plaat vast.

De hierboven getoonde foto is gemaakt aan de Rietgors in Olst (tussen Zwolle en Deventer). Het betreft een project duurzame huisvesting, volledig energie neutraal en gebouwd door de bewoners zelf. Ook fotografeert de fotgraaf veel voor Uneto-VNI en de installatiebranche spint natuurlijk garen bij de populariteit van duurzaamheid. De fotograaf van STUDIOVHF is niet zo trendgevoelig, maar denkt desondanks wel na over manieren om daar met zijn bedrijf een bijdrage aan te leveren.

Groeien door delen

Nu de fotografie volledig digitaal is geworden komt het gebruik van foto chemicalien bij fotostudio’s niet meer voor. Ook het licht in de studio’s is efficient te noemen. De flitsers laden zich op en geven alleen af wat gevraagd wordt. Alleen de instellampen blijven aan. Veel meer dan een groen stroom pakket van de energieleverancier kon STUDIOVHF derhalve niet doen. Het maatschappelijk verantwoord ondernemen moest derhalve in een andere richting gezocht worden.

Fotograaf Zwolle geeft hier invulling aan door zijn diensten aan te bieden aan verenigingen, goede doelen en andere vrijwillige maatschappelijke organisaties die professionele foto’s nodig hebben voor hun communicatie uitingen. In de politiek noemen ze dit het cement van de samenleving, in Salland waar de fotostudio inmiddels gevestigd is noemen ze dit ‘Noaberschap’. Het is echter niet zo dat de fotgraaf zijn dientsen ‘om niet’ verleent in de hoop dat er ooit iets terug komt. Het werken voor goede doelen is een belangrijk onderdeel in de marketing communicatie mix van STUDIOVHF. Reclamefotograaf Vincent Hartman heeft per slot van rekening een marketing achtergrond. Maatschgappelijke initiatieven moeten derhalve goed hebben nagedacht over hoe ze Fotograaf Zwolle mee nemen in hun communicatie uitingen, maar ook zelf benut STUDIOVHF alle mogelijkheden om via Social Media tam tam te maken voor het goed doel om daar vervolgens op mee te liften.

Zo fotografeert de fotograaf voor het ‘In The Attic Music Festival’, PompCup Heino, De Salland D’Huzes, De Droom van Zwolle, de Stiletto Run Zwolle en meer initiatieven. Dit vergroot de naamsbekendheid voor de studio en trekt mensen naar de website. Veel opdrachten zijn hierna terug te lijden.

Beursvloer Zwolle

Via contacten bij de Droom van Zwolle bezocht de fotograaf van STUDIOVHF de Beursvloer Zwolle 2014. Op beursvloer Zwolle, komen bedrijven, maatschappelijke organisaties en burgerinitiatieven bij elkaar om te ruilen. Dit kunnen diensten zijn, producten, ruimte, mankracht of wat dan ook. Aan de diensten wordt wel een waarde gehangen, maar er vloeit geen geld. Een maatschappelijk intiatief genaamd Arbopositief meldde zich bij de fotograaf want ze hadden profielfoto’s nodig. ArboPositief is een vereniging van werkzoekenden uit de regio Zwolle die elkaar helpen en stimuleren bij het zoeken naar een baan. Zij waren van mening dat een goede profielfoto een essentieel deel vormt van een professionele sollicitatiebrief en Curiculum Vitae. Ook een online profiel op bijvoorbeeld Social Media site LinkedIn ziet er dan aanzienlijk professioneler uit.

Het maken van een tiental goede profielfoto’s is niet alleen een belangrijke maar ook intensieve klus. Ieder persson is anders. We hebben, dames en heren met donker haar, maar ook blond en kaal. De een wil kleur de ander liever zwart-wit. Bovendien staat ieder persoon niet altijd even gemakkelijk in de schijnwerpers voor de camera. De vraag aan ArboPositief was dan ook, wat zij voor STUDIOVHF als tegenprestatie konden betekenen. De dames die namens ArboPositief Beursvloer Zwolle bezochten hadden zich goed voorbereid en nagedacht over deze vraag. Een van de deelnemers reed namelijk regelmatig langs de fotostudio en vond dat het groen wel wat aandacht kon gebruiken. Tussen de regels door zei ze eigenlijk dat zoals de tuin en de parkeerplaats er uit zag bepaald geen reclame was voor.. ahum een reclamefotograaf. Point taken !

Een uitstekende match!

Zo gezegd zo gedaan en Arbopositef liet er geen gras over groeien. Een tweetal weken later werden de profielfoto’s gemaakt verdeeld over twee dagdelen. De vrijdag er op werd de tuin grondig aangepakt onder het motto: ‘Samen sterk voor Werk!’ Bezwete gezichten en de stapel tuinafval werd hoger en hoger. De buren van de fotograaf en de vrouw des huizes sloegen dit met goedkeurende blikken gade.

De profielfoto’s en een kort fotoverslag van het tuinieren kunt u zien via onderstaande link.

 

http://www.vincenthartmanfotografie.nl/blog/nieuws/2014/11/6/geslaagde-match-tussen-arbopositief-en-studiovhf-op-beursvloer-zwolle