Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid zijn termen die massaal zijn geadopteerd door de marketing. Het is een must vandaag de dag om op een of andere manier inhoud te geven aan deze thematiek. Echte duurzame bedrijven waren dat al, voordat de term hip werd. Zij zagen zich ingehaald door anderen die de duurzaamheid met name sterk hadden gemaakt in hun marketing communicatie. STUDIOVHF van de fotograaf Vincent Hartman uit Zwolle is voornamelijk actief in de fotografie voor commerciele doeleinden en legt regelmatig duurzame onderwerpen op de gevoelige plaat vast. De hierboven getoonde foto is gemaakt aan de Rietgors in Olst (tussen Zwolle en Deventer). Het betreft een project duurzame huisvesting, volledig energie neutraal en gebouwd door de bewoners zelf. Ook fotografeert de fotgraaf veel voor Techniek Nederland en de installatiebranche spint natuurlijk garen bij de populariteit van duurzaamheid. De fotograaf van STUDIOVHF is niet zo trendgevoelig, maar denkt desondanks wel na over manieren om daar met zijn bedrijf een bijdrage aan te leveren. Groeien door delen Nu de fotografie volledig digitaal is geworden komt het gebruik van foto chemicalien bij fotostudio’s niet meer voor. Ook het licht in de studio’s is efficient te noemen. De flitsers laden zich op en geven alleen af wat gevraagd wordt. Alleen de instellampen blijven aan. Veel meer dan een groen stroom pakket van energieleverancier ‘Energie van Ons’ kon STUDIOVHF derhalve niet doen (update: inmiddels is de studio voorzien van zonnepanelen). Het maatschappelijk verantwoord ondernemen moest derhalve in een andere richting gezocht worden. Fotograaf Zwolle geeft hier invulling aan door zijn diensten aan te bieden aan verenigingen, goede doelen en andere vrijwillige maatschappelijke organisaties die professionele foto’s nodig hebben voor hun communicatie uitingen. In de politiek noemen ze dit het cement van de samenleving, in Salland waar de fotostudio inmiddels gevestigd is noemen ze dit ‘Noaberschap’. Het is echter niet zo dat de fotgraaf zijn dientsen ‘om niet’ verleent in de hoop dat er ooit iets terug komt. Het werken voor goede doelen is een belangrijk onderdeel in de marketing communicatie mix van STUDIOVHF. Reclamefotograaf Vincent Hartman heeft per slot van rekening een marketing achtergrond. Maatschgappelijke initiatieven moeten derhalve goed hebben nagedacht over hoe ze Fotograaf Zwolle mee nemen in hun communicatie uitingen, maar ook zelf benut STUDIOVHF alle mogelijkheden om via Social Media tam-tam te maken voor het goed doel om daar vervolgens op mee te liften. Zo fotografeert de fotograaf voor het ‘In The Attic Music Festival’, PompCup Heino, De Salland D’Huzes, De Droom van Zwolle, de Stiletto Run Zwolle en meer initiatieven. Dit vergroot de naamsbekendheid voor de studio en trekt mensen naar de website. Veel opdrachten zijn hierna terug te lijden. Beursvloer Zwolle Via contacten bij de Droom van Zwolle bezocht de fotograaf van STUDIOVHF de Beursvloer Zwolle 2014. Op beursvloer Zwolle, komen bedrijven, maatschappelijke organisaties en burgerinitiatieven bij elkaar om te ruilen. Dit kunnen diensten zijn, producten, ruimte, mankracht of wat dan ook. Aan de diensten wordt wel een waarde gehangen, maar er vloeit geen geld. Een maatschappelijk intiatief genaamd Arbopositief meldde zich bij de fotograaf want ze hadden profielfoto’s nodig. ArboPositief is een vereniging van werkzoekenden uit de regio Zwolle die elkaar helpen en stimuleren bij het zoeken naar een baan. Zij waren van mening dat een goede profielfoto een essentieel deel vormt van een professionele sollicitatiebrief en Curiculum Vitae. Ook een online profiel op bijvoorbeeld Social Media site LinkedIn ziet er dan aanzienlijk professioneler uit.
Het maken van een tiental goede profielfoto’s is niet alleen een belangrijke maar ook intensieve klus. Ieder persson is anders. We hebben, dames en heren met donker haar, maar ook blond en kaal. De een wil kleur de ander liever zwart-wit. Bovendien staat ieder persoon niet altijd even gemakkelijk in de schijnwerpers voor de camera. De vraag aan ArboPositief was dan ook, wat zij voor STUDIOVHF als tegenprestatie konden betekenen. De dames die namens ArboPositief Beursvloer Zwolle bezochten hadden zich goed voorbereid en nagedacht over deze vraag. Een van de deelnemers reed namelijk regelmatig langs de fotostudio en vond dat het groen wel wat aandacht kon gebruiken. Tussen de regels door zei ze eigenlijk dat zoals de tuin en de parkeerplaats er uit zag bepaald geen reclame was voor.. ahum een reclamefotograaf. Point taken ! Een uitstekende match! Zo gezegd zo gedaan en Arbopositef liet er geen gras over groeien. Een tweetal weken later werden de profielfoto’s gemaakt verdeeld over twee dagdelen. De vrijdag er op werd de tuin grondig aangepakt onder het motto: ‘Samen sterk voor Werk!’ Bezwete gezichten en de stapel tuinafval werd hoger en hoger. De buren van de fotograaf en de vrouw des huizes sloegen dit met goedkeurende blikken gade. De profielfoto’s en een kort fotoverslag van het tuinieren kunt u zien via onderstaande link.
|
https://www.studiovhf.com/blog/2014/11/8/geslaagde-match-arbopositief-studiovhf-beursvloer-zwolle |
Goed artikel? Deel hem dan op:
Gerelateerde berichten:
- Bedrijfsfotografie Bedrijfsfotograaf Wat is nu eigenlijk bedrijfsfotografie? Is dat een trouwfotograaf of nieuwsfotograaf die ook foto’s voor bedrijven maakt? Gaat het om profielfoto’s, foto van een...
- Kweekkasten Bent u op zoek naar goede kast waar u planten in kunt kweken, welkom bij Kweekast.nl. De enige aanbieder die een ruime keus aan kweekkasten...
- Eminent alarmsysteem Eminent alarmsysteem op basis van GSM te bedienen met app op uw smartphone. het systeem werkt op 434Mhz. De Eminent EM8610 Draadloze GSM Alarm Starter...
- Horeca Vliegenvangers Horeca Vliegenvangers In de horeca is het van groot belang om een schone en hygiënische omgeving te handhaven voor uw gasten. Vliegenvangers zijn essentiële hulpmiddelen...
- Slotenmakerij ROB Iedereen wil dagelijks een gevoel van veiligheid en bescherming ervaren om een zorgeloos en comfortabel leven te leiden. Vaak gebeurt dit in gezinsverband met het...
- Jouw radiozender is overal Waar je ook naar toe gaat of bent, jij vindt het luisteren naar een radio belangrijk. Als je naar de radio luistert kan het zo...